In gesprek met Davine Blauwhoff
Tijdens haar afstudeeropdracht aan de TU Delft heeft Davine Blauwhoff onderzoek gedaan naar Mycelium (Mycelium is het netwerk van schimmeldraden van een paddenstoel en wordt gebruikt om composieten te maken). Het was tijdens deze studie dat de kennis van duurzaamheid en de effecten van materialen als Plastic Soup aan het licht kwam. TheNewMakers ontwerpt en produceert onder het label Fabrikoos, meubels die uit één natuurlijk materiaal bestaan en als puzzel in elkaar worden gezet. Davine is verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie, de uitbreiding en de opschaling van deze collectie.”
De collectie met o.a. KRUIS, KRUK en de SOOF heeft iets mysterieus en is onderscheidend. Waar ligt dit aan, denk je?
Door de CNC techniek (een computer gestuurde freesmachine) die wij gebruiken, kunnen wij hele complexe verbindingen maken die je als een puzzel aan elkaar maakt. De verbindingen maken we bewust zichtbaar in het ontwerp. Het roept vragen op, maakt men nieuwsgierig en laat je langer kijken om erachter te komen hoe het product in elkaar zit. Daar zit het mysterie, denk ik. Daarnaast zie je vaak bij producten of meubels dat er meerdere soorten materialen zijn gebruikt. En dat die ook weer met elkaar verbonden worden door weer een ander materiaal. Niet per se gunstig voor het recycleproces, omdat het vaak niet demontabel is. De CNC techniek maakt het voor ons logisch om met één plaatmateriaal te werken waaruit we een of meerdere producten maken met zo min mogelijk restmateriaal. De gebruiker kan bij sommige producten het flatpack ontvangen en dient zijn of haar hersens te kraken om de complexe en mysterieuze puzzel in elkaar te zetten.
Een belangrijk uitgangspunt binnen ons ontwerpproces is dat onze collecties zoveel mogelijk uit biobased materialen bestaan. We willen zo min mogelijk impact hebben op het milieu en waarderen enorm de pure schoonheid in biobased materialen. Soms werken we met een gerecyclede plaatmateriaal en letten dan goed op of er geen toxische stoffen in zijn verwerkt. We zijn elke dag aan het leren en streven naar verbetering. Op dit moment werken we nog met Berken multiplex platen die bestaan uit verlijmde lagen . Het is nog in een onderzoek- en ontwikkelingsfase, maar we weten dat Lignine (dat bevindt zich in de celkern cellulose) goed zal kunnen dienen als bindmiddel voor hout, zonder dat hier allerlei chemische processen voor hoeven plaats te vinden. Dat zal voor ons een goede oplossing zijn. En de industrie is sterk in ontwikkeling naar biobased en losmaakbare oplossingen voor lijm.
Hoe verloopt het proces van het ontwerpen van zo’n collectie?
In eerste instantie gaat het om analyseren van de potentie van een product. Naar wat voor producten is er nu daadwerkelijk vraag naar in de markt? Wat moet de functie zijn? Ik vind het belangrijk dat je alle kanten op kan gaan met een brainstorm. Natuurlijk zijn er veel facetten die je onbewust en misschien bewust mee neemt tijdens het ontwerpproces, maar je moet je niet laten beperken. We zetten vaak onderdelen in een 3D tekenprogramma, zodat we een indicatie hebben van hoe het product eruit kan gaan zien. We stellen vragen aan elkaar om tot verrassende resultaten te komen: ‘Vier verbindingen kan altijd, maar wat als het er nu vijf worden?’ Het is een iteratief proces waarbij we in verschillende stappen naar een concreet product toewerken. Soms worden specifieke details op techniek getest en soms worden er op kleine schaalmodellen gemaakt om gevoel te krijgen van vorm.
De belangrijke uitgangspunten die we binnen onze collectie hebben, zoals bijvoorbeeld het reduceren van snijverlies, helpen enorm met het maken van keuzes. Soms is het op esthetisch vlak moeilijk te kiezen waarom je voor het ene ontwerp gaat en niet het andere. Dan zijn die leidraden heel belangrijk. We houden ons te allen tijde vast aan het duurzame aspect.